Wednesday 5 August 2015

RADIO, LAMPU, KERETA 1960an di Terengganu

Sebagai anak anggota polis di mana ayah bekerja dibahagian mekanik pengangkutan, saya banyak melihat kenderaan yang digunakan oleh polis.  Namun saya lebih seronok melihat kereta-kereta yang bergerak di jalan-jalan raya seperti di Jalan Paya Bunga.
Ada juga beberapa kereta 'continental' yang besar.  Kereta dari negara Jepun belum banyak pada masa itu dan jika ada pun ianya adalah toyota pet (ayah saudara saya bekerja di RIDA Terengganu menggunakannya).
Gambar ini didapati dari suatu blog negara US.Kereta dari negara barat ada banyak seperti, Austin, MG, Morris, Mercedes, Volvo, Renault, Ford, Vauxhall, Hillman dan macam-macam lagi.

Deretan kereta Hillman.

 
 
Terdapat kereta jenama Morris Minor di mana lampu isyaratnya terletak tengah-tengah antara tingkap pemandu dan penumpang.  Apabila membelik lampu isyarat akan keluar dari tempatnya dan melambai-lambai untuk memberi isyarat kereta sedang membelok ('flip out signals').
 

 
Morris Minor

 
Pada tahun 1959 - 1964 di Terengganu belum ada televisyen.  Siaran radio sudah ada tetapi tidaklah seperti sekrang di mana siarannya hanylah untuk beberapa jam sahaja (tidak 24 jam).  Untuk mendengar siaran radio kenalah memilih jenis gelombang radio sama ada dari gelombang pendek atau gelombang sederhana (Sw atau Mw).  Jika memilih gelombang pendek, siaran dari jauh seperti dari stesyen radio Singapura, Thailand atau Indonesia boleh didengar.  Kadang-kadang kita juga bernasib baik boleh mendengar perbualan kelasi kapal kerana mereka juga menggunakan gelombang pendek.  Namun suara atau bunyi yang kita dengar adakalanya juat dan selalunya perlahan-lahan.  Selalu juga ianya terganggu oleh bunyi 'Morse Code' dari kapal laut.., bip, beep, bip bit...... bit beeeeeep..
Untuk mendengar radio Malaya/Malaysia untuk lebih jelas kita pilih siaran dari gelombamg sederhana.  Pada waktu itu belum ada lagi siaran FM.
 
 
Radio Grundig
 
Pada zaman itu tidak banyak rumah-rumah mempunyai radio kerana radio memerlukan kauasa elektrik sedangkan tidak semua rumah dipasang dengan bekalan elektrik.  Ketika itu saya masih kecil dan merasa amat pelik macam mana ada bunyi manusia bercakap atau menyanyi dan dalam fikiran saya 'adakah terdapat makhluk seperti orang yang kecil tinggal dalam kota radio itu.  Pada waktu itu belum ada transistor dan yang ada adalah bulb panas ('thermal valve, macam mentol) yang mengeluarkan cahaya seperti lampu.
 
 
Thermal valve dalam radio lama
 
 
Penggantian thermal valve kepada transistor mengubah kota radio yang besar kepada kotak-kota yang lebih kecil dan boleh dibawa kemana-mana kerana kuasa bateri boleh digunakan.  Perhatikan tiada 'wafer' digunakan dalam mengatur litar dalam radio transistor ketika itu.
 
 
Pengenalan radio transistor mengakibatkan kejutan buadaya pada masa itu.  Ketika itu zaman manusia percayakan hantu jembalang terkejut takut bila mendengar bunyi radio bila sedang menoreh atau berjalan diwaktu malam.  Gambaran kejutan budaya ini ada dirakamkan dalam bentuk filem ketika radio transistor dibawa masuk ke tempat kediaman orang-orang asli.  Macam mana suara boleh keluar dari kotak kecil itu tanpa wayar.  Biasanya radio dahulu perlu bekalan elektrik, jadi pada fikiran orang awam yang tak bersekolah, bunyi radio itu mungkin datang dari wayar elektrik!
 


 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment