Wednesday 13 November 2013

Aktiviti Menyanyi di Sekolah Paya Bunga Kuala Terengganu

Ketika darjah 2 dalam tahun 1963, 15 September (AHAD).  Suatu hari Cigu Kelas saya bernama En. Muda meminta anak muridnya membawa 'apa-apa makanan dari rumah' dan cawan untuk digunakan dalam jamuan bersama untuk menyambut HARI LAHIRNYA MALAYSIA.
Pada hari  Isnin 16 September 1963.
Pada hari berkenaan semua pelajar dan staf Sekolah Kebangsaan Paya Bunga berhimpun.  Ada ucapan, nyanyian, sajak, tarian dan macam-macam lagi.  Selepas acara berkenaan maka kami pun sama-sama ke kantin dan terus membuka dan mempamirkan makanan yang di bawa dari rumah masing-masing.  Ada yang bawa biskut, nasi dagang ikan aye, roti paun, coklat Van Houten (sedap ooo, coklat nipis dibalut dengan kertas lilin dan kertas aluminium nipis), kek serta buah-buahan (jambu golok kekadang dipanggil 'keterah', buah kelubi, buah bijai, buah sentul).... tak ada pulak yang bawa apple, orange...
Saya pula membawa sebungkus 'kacang goreng' dalam bungkusan kertas surat khabar yang dibeli di kedai belakang berek polis (Jalan Batas Baru). 
Cikgu pula menjerang air dalam periuk yang besar (sesuai untuk masak nasi), dan bila sudah masak airnya (guna dapur kayu), teh serbuk dan susu tin cap api digunakan. Setiap pelajar mengambil air itu untuk diminum beramai-ramai.

Acara nyanyian kelas adalah yang paling menarik;

Chang mali chang, ketipong payong.
Di mana dia anok kambing saya,
Anak kambing saya ada di tepi sawoh,
di mana dia chinta hati saya
Chinta hati saya yang pakai baju meroh...
 
Anok rusa nani
baghu kembang eko
apa dosa kami
lalu tidok tego

Pok Pok Pok Bujang Lapok
Naik basika macang beruk
Gi Ppasso curi kepok
Balik ddumoh, sakik peruk
Gi hospita, hospita tutuk
Gi ddumoh Tok Bidang, Tok Bidang ketukkk


Naik bas kompani,
jatuh dalang rok,
ayoh mu mati
mu jangang belawok






No comments:

Post a Comment