Monday 26 December 2011

Persekolahan

1962, bersekolah di Sekolah Kebangsaan Paya Bunga.  Ayah seorang anggota Polis, duduk di berek G.  Berjalan kaki dari berek polis melintasi jalan paya bunga  melalui padang paya bunga (sekarang dah jadi stadium Sultan Ismail), Sampai di bangunan kayu Mahkamah, bergerak ke kanan melalui kampung ke pagar belakang sekolah.  Sekolah rendah terdapat Dua Bangunan Kelas.  Satu bangunan batu setingkat dan disitu saya ditempatkan Darjah 1B.  Bangunan kayu dua tingkat menempatkan kelas darjah 4, 5 dan 6.  Depan Bangunan dua tingkat tempat assembli pagi. Adalah sedikit kawasan padang.
Ada kantin kecil yang setiap pagi menjual teh, kopi panas, nasi dagang, dan juga terdapat penjual kacang putih. Kawan-kawan yang lain ada yang berjalan kaki, naik basikal dan yang agak loaded naik beca beroda tiga yang dipanggil 'teksi'.
Guru Darjah 1B baik-baik dan saya seronok belajar dan telah boleh membaca rumi dan jawi dengan baik
. Namun ada suatu peristiwa di mana saya rasa dihina oleh seorang guru practical.  Guru ini menjadikan saya kambing hitam untuk mendapat perhatian pelajar lain.  Suatu hari guru ini menyoal ejaan.  Saya tak reti nak eja 'BUNGA'..... maklumlah darjah satu dulu-dulu.  setakat eja SEKOLAH masih boleh. Maka bila tak boleh jawab kenalah berdiri.... udahlah kena berdiri atas meja, kena sindir dan dipermain-mainkan oleh guru itu.  Jikalah perkara itu berlaku pada waktu sekarang alamat Cikgu tu mampus kena belasah...... saya tidak maafkan guru itu kerana caranya tidak betul.  Lain-lain guru semua okay.

No comments:

Post a Comment